måndag 2 februari 2015

Mer paj än gröt...

Hej på er...
 
Min helg har rusat iväg!
Jag har hejat och bitit på naglarna av nervositet, ni som kikar in
vet ju att jag mellan brödbak, träning och piffande av kuddar
spenderar en hel del tid i ishallen..
I helgen var det slutspel och killarna
har tagit sig till final...
Som vi spänt får vänta på någon vecka till...
 
Många timmar i ishallen blir också
många måltider i ishallen, eller ja ibland blir det så...
 
Jag brukar ha med mig bra mellanmål när det blir långa dagar och
nu har jag fått ett otroligt mellanmåls begär efter denna
goda ugnsbakade gröten...
som faktiskt smakar mer som en bärpaj
 
 
testa!
 

400 g färska eller tinade bär (valfritt)
5 dl havregryn
1/2 tsk ingefära
en nypa salt
5 dl mandel eller havremjölk
(valfri mjölkalt)
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
2 ägg
1/2 dl honung
1 msk kokosolja
1,5 dl pumpafrön
1,5 dl hasselnötter
 
Sätt ugnen på 200 grader,
Smörj en ugnsform med kokosolja/alt annan olja lagom stor så att bären täcker botten.
 Blanda havregryn, bakpulver, ingefära och salt i en bunke.
Blanda ägg, mjölk och vaniljpulver i en separat bunke.
 
Nötströssel:
Blanda honung, pumpafrön och hasselnötter i en bunke
 
 
Strö över havregrynsblandningen över bären, häll sedan över äggblandningen
strö över nötströsslet.
 
Gröten är klar när den har stelnat och fröna har fått lite färg och blivit knapriga.
 
Ha en bra start på veckan
 
K R A M
 
 

31 kommentarer :

  1. Låter gott och vilka härliga färger!!

    SvaraRadera
  2. Men åh den där lät spännande! Tycker det är svårt med bra, nyttiga och framför allt goda mellanmål. Det blir lätt mackor för mig. Keso har jag förätit mig på :-). Den där måste jag verkligen testa!

    Låter som det är spännande i ishallen även om det blir många timmar! Ska bli kul att höra hur det går!

    Kram och ha en toppenbra måndag!
    Malin

    SvaraRadera
  3. Ja tänk vad tid vi har tillbringat i ishallen men nu är vi inte där alls längre... Kul att det gått så bra för sonen. Det där får jag nog testa, låter som ett nyttigt mellanmål. Kram Suss

    SvaraRadera
  4. Fotboll- och ishockeyfamiljer lägger ner väldigt mycket tid vid arenorna, och vad vore väl klubbarna utan er föräldrar...??
    Åhhh, det melliset bara måste jag prova, såååå gott det lät!!!
    Önskar Dig en ny fin vecka, kram Kate

    SvaraRadera
  5. Kul recept! Har du något till? Kram

    SvaraRadera
  6. Jodå jag har följt er på insta o hejat. Sååå duktiga de är. Det receptet lät fantastiskt gott, undrar bara om jag kan byta ut havregrynen mot mandelmjöl, jag får väl helt enkelt testa. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. men gud. den såg ju underbart god ut! kram

    SvaraRadera
  8. Annorlunda och spännande !!
    Här har det snöat hela dagen...trodde för ett tag sedan att det börjat avta, men ack så fel jag hade...det fortsätter..dock lite mindre...och till helgen blir det slask väder...fy sjutton!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Oj, vad det låter smarrigt och ser vackert ut. Ska testas kanske till och med redan ikväll.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
  10. Förstår att det blir bitande på naglarna :). Det är ju toppen att ha med sig mellanmål så är det inte lika lätt att falla onyttiga mellanmål från cafeterian ;).

    Tack fina du för dina stöttande kommentarer hos mig. De gör mig varm inombords. Känslorna är verkligen som en bergodalbana just nu.

    Många kramar till dig! /Jennifer

    SvaraRadera
  11. Ohh vad roligt att de gick till final, duktiga de är =D, ungsbakad gröt lät spännande, måste testas då det äts en hel del sådant här

    SvaraRadera
  12. Vilken spännande gröt/paj. Kram Anette

    SvaraRadera
  13. Vilken spännande gröt/paj. Kram Anette

    SvaraRadera
  14. Måste nog prova det där :-) Vi hejade på våra tjejer som åkte skidtävling i helgen. Nu är det ny vecka och full fart igen. Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Ser smaskigt ut. Så kul det gick bra på hockeyn. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  16. Vad kul och spännande för killarna. Nästan att man själv får träning när man sitter bredvid och tittar, svettigt kan det bli i alla fall. :)

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  17. Spännande med en gröt som smakar paj :). Måste testas!

    Hoppas du har en fin tisdag! Kram

    SvaraRadera
  18. Lät onekligen spännande det där. Undrar vad restan av mina familjemedelmmer tycker;-)
    Får testa helt enkelt:))
    Ha en fin tisdag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  19. Har glömt att tacka dig ang tipset om ringarna. Måste kolla in det där med USA :-)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  20. Måste jag prova någon dag :-)

    Kram N

    SvaraRadera
  21. Måste prova ser vansinnigt gott ut! Jag tillbringar ju också en massa tid hejandes och bitandes på naglar, fast vid en fotbollsplan då istället!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  22. Den måste jag prova! Tack för tipset!

    Hoppas det gick bra i matcherna i helgen och att du haft en bra start på veckan!

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  23. Måste jag prova, ser riktigt gott ut. Vet hur du känner, det är riktigt nervöst att se sina barn spela match/tävla.
    Jag var så nervös sista tävlingen grabben körde i somras så jag skakade, haha.
    Fin kväll till dig.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  24. Åh, det där såg gott ut! Och absolut något jag måste prova, för mellanmål, det är jag sååå dålig på!! :)
    Jag ses gärna en onsdag när jag kan komma lite tidigare, för om du skall vara hos frisören kl 9 så ses vi inte förrän kanske tidigast 10 och jag börjar jobba 11:30...om jag då inte kan flexa. Men gärna en annan onsdag, när du inte skall iväg! Kram på dig, vännen!

    SvaraRadera
  25. Men oj vad gott! Det där ska jag absolut testa! Är ett stort fan av just mellanmål. "Lärde mig" äta det och förstå vikten av det förra våren, och nu har jag med mig det till jobbet varje dag.
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  26. Vilket bra mellanmål! Förstår att det blir en hel del spänning i ishallen. Och ännu mera spänning inför finalen! Håller tummen....
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  27. Himmel så gott och nyttigt. Detta måste jag göra. Tack för tipset.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  28. Oj, oj, oj. Det ser ju alldeles ljuvligt ut.
    Måste testas.
    Kram

    SvaraRadera
  29. Kul med något nytt! Gott!

    KRAM Anna

    SvaraRadera

Vad roligt att du kikade in.... Lämna gärna en liten kommentar om du har tid, det uppskattas :)