måndag 25 november 2013

Julmarknad på Tjolöholm

Igår eftermiddag klädde vi oss varmt och åkte på julmarknad, 
en årlig marknad som ligger vackert vid Tjolöholmsslott alldeles vid havet...
Där finns pyssel för barnen, 
(eller för mamman eftersom minstingen tappade 
intresset när han satt sig på bänken)
hantverk, choklad, marmelader, rostade mandlar... massa folk såklart!
Uppe i slottet satt tomten men är man nio år så finns det ingen tomte och
 inget intresse att träffa honom heller... 
Varmt klädda så biter ändå kylan lite grann av att strosa runt, 
då smakade det gott med glögg, årets allra första glögg...
Gudomligt gott och det värmde gott också

Sen bar det av hemåt med ett gnällande barn...



och idag vet vi varför!
För idag är det vab med lille N!

Så jag är hemma idag...
Kaminen har sprakat sen tidigt imorse, 
nyhetsmorgon är på i bakgrunden, 
N sover (hoppas på länge)
Kaffe är klart och jag fick just miljoner saker 
man kan tänka sig göra hemma en vabbande dag...
Saker som inte alltid hinns med...
men först kaffe...

Ha en fin måndag
K R A M 




31 kommentarer :

  1. God morgon på dig !

    Visst har man det ai huvudet.
    Jag har också det och så gärna skulle jag ju vilja hinna med att blogga lite.
    Det hinns inte riktigt med på det sättet nu när jag jobbar på dan.
    Önskar dig en fin dag och hoppas att han kryar på sig snart.

    Vilka fina bilder. Mysigt med en julmarknad :)

    Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Vi var också på julmarknad i helgen. Alltid mysigt att få lite julkänsla :) Kram Nina

    SvaraRadera
  3. Så mysigt med Julmarknad på Tjolöholm <3
    Finfint fotokollage mé/Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, julmarknad det har jag verkligen varit på i år och mer ska det bli om några veckor. Nu när jag bestämt mig för att satsa på ljusen så lär det bli mycket marknadsliv framöver. Du undrade om jag hade fotvården kvar fortfarande och jodå, det har jag.
    Hoppas inte lillen blir så hängig i dag utan att du hinner med lite annat också, om du nu vill det.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Inget ont som inte har nåt gått med sig, alltså... Tjolöholm är en favorit. Men julmarknad har jag missat där.
    Tomten? Finns inte? Vah? Näe... nu blev jag verkligen ledsen.... Jamen, vem är det som ordnar julklapparna då?
    Det här får jag kolla upp ordentligt. Börjar med att googla, tror jag...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  6. Underbart med julmarknad .Fint collage.Ha en fin adventsvecka .Kramar Rita

    SvaraRadera
  7. Mysigt med julmarknad. Jag och dottern var också iväg på en igår men en väldigt liten en. Fick i alla fall köpt mig en dörrkrans (är för lat för att binda själv).
    Synd att lille N är sjuk men härligt för mamman att få en bonusdag hemma! Hoppas han kryar på sig snart.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  8. Låter som ett mysigt ställe :)
    Vad pysslade du ihop då? Ser ut som smällkarameller?

    Vi var på julskyltning här i stan igår. Va folk! Överallt. Blev inte så mycket julstämning för det. Det som var mysigast var julbelysningen, men den sitter ju uppe varje dag nu så den kan vi njuta av fler gånger ;) Däremot träffade vi tomten (Annaochlivet) :)

    Fy för sjukdomar. Men det är vanlig förkylning? Hoppas han kryar på sig fort ♥
    Vi är med hemma idag, men det är för att jag är sjuk, igen.. alltid jag som blir sjuk.. men det är bara förkylning..

    Kramar ♥

    SvaraRadera
  9. Det är så fint på Tjolöholm speciellt vid juletid!!
    VABB kan vara ganska skönt ibland om inte de små liven är allt för sjuka, lite mys och ett tillfälle att röja undan lite!

    Kram och jag hoppas han kryar på sig snart!

    SvaraRadera
  10. Naw stackare liten, det låter mysigt med julmarknad men inte med sjuka barn. Krya på er. Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Hoppas lille N kryar på sig. Kul med julmarknad, det är så mysigt. Ha en fin måndag. Kram Annika

    SvaraRadera
  12. Vad härligt med julmarknad, bara lite snö som saknades. Vi har våran i byn den 8 dec tror jag så då kanske det kommit lite vitt på marken ;) Inte kul förstås med sjuka barn men jag saknar vab dagar ibland man får ju som sagt lite extra tid hemma för att fixa med sånt man inte hinner med annars men på måndag ska jag vara ledig. Ska följa med dottern och hennes häst till sjukan på morgonen och hoppas att det går dunderfort för då har jag resten av dagen hemma med lite "låtsas-vab" ;) Hoppas lillen kryar på sig trots allt ;)

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  13. Mysigt med julmarknad.
    Aj då, hoppas liten kryar på sig snart.
    Kram

    SvaraRadera
  14. Mysigt med julmarknad men trist att lillkillen blev sjuk.
    Ni får passa på att mysa och adventspynta lite:-)
    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  15. mysigt med julmarknad...tjolöholm är fint året om...
    jul på liseberg fick ett besök av oss

    SvaraRadera
  16. Den julmarknaden skulle jag verkligen vilja gå på nån gång. Vi bor ju inte så långt därifrån. Kram.

    SvaraRadera
  17. Mysigt med julmarknad! Vi åker iväg på en julmarknad 2:a advent. Stackars lille N som är sjuk! Krya på honom och hoppas att ni andra klarar er utan att bli smittade. Kram Camilla

    SvaraRadera
  18. alltså... det är ju sådär, att det kan passa helt bra att vabba ibland, och att det kan vara skönt och man får massor gjort. Fast man vågar ju knappt säga det högt! :-)

    SvaraRadera
  19. Vad mysigt med fin julmarknad!
    och kanske lite skönt med ett avbrott i vardagen med lite vab och mamma-barn-mys!
    Krya på och ha det gott!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  20. Vad härligt med julmarknad! I Kalmar har vi vår i helgen, det ser jag fram emot. Tack för att du deltar i tävlingen på min blogg! Kram

    SvaraRadera
  21. Tjolöholm är en magisk plats, så en julmarknad där måste vara såå fint. Synd att jag missade det. Trist med vab men lite mammabarnmys sådär en vardag är inte helt fel. Hoppas lilleman mår bättre. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  22. Så mysigt med julmarknad! Jag håller utkik efter en på lördag som jag och syster kan besöka. Stackas lilleman då, hoppas han kryat på sig lite och du fick en bra dag och lite "gjort":)

    Kram kram fredrika

    SvaraRadera
  23. Det är blandade känslor med vab. Så härligt att du känner att det då blir lite extra tid till annat. På den tiden jag hade vab hade jag mest dåligt samvete när jag var hemma. Ha en bra kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  24. Gott med glögg! Hoppas att han kryar på sig snabbt!

    SvaraRadera
  25. Å, en underbar julmarknad som jag längtar massor efter nu!

    Trist att lilleman blev sjuk men hoppas han snart blir bättre. Skönt att du kan vara hemma! Låter mysigt med brasa, kaffe och nyhetsmorgon och få vara med dig.

    KRAM

    SvaraRadera
  26. Jag älskar julmarknader! Det där när barnen kommer upp i den åldern där det inte alls är roligt med tomten är bara så tråkigt tycker jag. Jag är en riktig julälskare och vill gärna att barnen tror på tomten hela livet ;). Får se hur det blir i år, de hade sina misstankar förra året. Men jag och äldste grabben försöker att tuta i dem att det är klart att det är den riktiga tomten som kommer :-).
    Synd att minstingen blev sjuk, hoppas att han tillfrisknar fort. Ha en bra tisdag! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  27. Så trivsamt! Det brukar vara en väldigt fin, gammaldags julmarknad vid Tyresö slott i närheten av där jag bor. Ser fram emot den, men hoppas att det kommer snö innan dess. Känns fortfarande mer som oktober än november här uppe, vilket jag välkomnar iofs:)
    Kram

    SvaraRadera
  28. Mysigt med marknad. Jag är dock lite "skrämd" av marknader för det är knökfullt med folk som tränger sig och armbågar sig fram så...jag ger mig inte iväg så ofta på sånt. Synd för det är ju en charm med det.
    Synd att ni har vabb hemma men det kan va mysigt det med. Det är såna tider nu. Jag vabbade hela förrförra veckan med Casper som hade feber (inget annat)
    Ha en fin dag.
    Kram

    SvaraRadera
  29. Mysigt med julmarknad men trist med VAB.

    Kramar till er. /N

    SvaraRadera
  30. Mysigt med julmarknad men inte kul med sjuka barn. Minstingen är hemma här idag men jag får inte vabba eftersom han snart är 17 ;) kram Suss

    SvaraRadera
  31. Tänk, jag var också där i söndags!

    SvaraRadera

Vad roligt att du kikade in.... Lämna gärna en liten kommentar om du har tid, det uppskattas :)